Australie - deel 2 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom en Else - WaarBenJij.nu Australie - deel 2 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom en Else - WaarBenJij.nu

Australie - deel 2

Door: Tom en Else

Blijf op de hoogte en volg Tom en Else

19 Oktober 2015 | Australië, Sydney

De busreis naar Coober Pedy is een stuk korter dan de vorige busreis. Onderweg zien we tientallen wallaby's. Ze zitten vlak langs de weg en op de weg en worden vaak door verkeer geraakt. We zien dan ook veel dode wallaby's op de weg liggen, dat is natuurlijk niet leuk om te zien. Coober Pedy is een stadje midden in de woestijn. Het is er ontzettend heet en daarom zijn veel huizen en voorzieningen onder de grond gemaakt, zo ook ons hostel. We slapen in een soort stoffig grottenstelsel. Het stof komt van de woestijn, het is superfijn zand dat werkelijk overal weet te komen. Na een onrustige nacht in ons gehorige hostel doen we een korte tour in de omgeving. Het plaatsje is namelijk omringd door duizenden opaalmijnen. Onze gids laat ons de mijnen zien en geeft interessante achtergrondinformatie. Ook zien we hoe oude mijnen in woningen worden veranderd. Naast de mijnen zien we ook de uitgestrekte vlaktes van de woestijn. Vanwege de vele kale rode rotsen en vlaktes heeft deze locatie als decor gediend voor films die zich afspelen op Mars.

Na een dagje Coober Pedy zetten we onze reis voort richting het zuiden, onze eerste stop is Adelaide. In het wat leuker ogende Adelaide hebben we een lange vergadering, wat gaan we hoe en wanneer doen? We besluiten een 2daagse tour naar Kangaroo Island te doen. Kangaroo Island is een groot eiland waar erg veel te zien is. We vinden dat de tour ietwat gehaast is, maar toch erg leuk. Deze gids is totaal anders dan Steve, maar ook erg leuk en doet het erg goed. Tijdens deze toer zien we veel dieren, wat wij uiteraard erg leuk vinden. Zo zien we onze eerste kangoeroes met joey (jong) in de buidel. We zien koala's hoog in de bomen relaxen. Dankzij onze fijne camera kunnen we ze toch goed bekijken. Ook bezoeken we een strand waar zeeleeuwen ligen te rusten in de zon. We kunnen ze erg dicht benaderen en goed bekijken. Daarnaast zien we nog zeehonden op een prachtige rostparten en zien we kort een echidna (een soort egel/miereneter).

Na Kangaroo Island gaan we via de Great Ocean Road richting Melbourne. Eerst wilden we zelf een auto huren, maar om verschillende redenen hebben we toch voor een tour gekozen. Tijdens deze trip komen we eerst door een natuurpark (The Grampians). Hier maken we een wandeling naar een erg mooi uitkijkpuntj. Erg mooi om zo hoog op de wouden te kunnen kijken waar witte kakatoes overheen vliegen. Net een natuurfilm! In het park is ook een dorpje waar we doorheen rijden, hier zien we verchillende kangoeroes rondlopen op de sportvelden en door de tuinen. Onze gids vertelt ons dat er een grote bosbrand is geweest, hierdoor zijn de kangoeroes het dorp ingevlucht. Ze vinden hun nieuwe omgeving wel fijn en zijn blijven hangen. Een vreemd beeld is het wel: Een straatje met woningen waar kangoeroes gewoon rondstruinen.

Na een overnachting in het park rijden we verder richting de kust in het zuiden. Onderweg zien we nog koala's in bomen zitten. Deze keer laten ze zich beter zien. Ook laat onze gids nog een echidna van dichtbij zien.The Great Ocean Road valt ons een beetje tegen, deze beroemde weg langs de kust loopt grotendeels verder landinwaarts waarbij je niet veel van de zee of de kust ziet. Het laatste stuk vinden we echter wel erg mooi. We maken her en der een stop bij mooie rotsblokken, kliffen, stranden en uitzichtspunten. Bij een uitzichtpunt in de schemering zien we heel, heel ver weg pinguins uit de zee komen en het strand op waggelen. We vinden het leuk om te zien dat al die bijzondere dieren die we alleen uit de dierentuin kennen hier gewoon echt leven.

Bij aankomst in Melbourne zijn we compleet versleten. We hebben erg veel intensieve dagen gehad en besluiten daarom om in Melbourne weinig te ondernemen. Ons hostel hier is helaas niet erg fijn. Het is erg vies en het stinkt verschrikkelijk in de slaapzaal. Ondanks dat we een eigen kamer hebben kunnen we hier toch volop van mee genieten, omdat we via de slaapzaal naar onze kamer moeten. In Melbourne ontpannen we lekker, we spenderen bijne een hele dag in onze kamer relaxend op bed. De volgende dag voelen we ons weer iets meer mans (en vrouws) en verkennen de stad een beetje. We vinden Melbourne (voor zover we gezien hebben) een leuke stad. Er is genoeg groen en er rijden leuke ouderwetse (gratis) trams. We gaan hier ook nog de bioscoop waar een leuke film zien (The Martian) en Tom brengt weer een bezoekje aan de kapper. Het is weer hoog tijd. De kapper is deze keer een sjieke ouderwetse barbier. Het prijskaartje is dan ook wel even anders dan de votrige keer in China!

Nu we weer bruisen van de energie willen we weg uit het hostel om richting Sydney te gaan. In Sydney hebben we wel een leuk hostel, onze kamer is gezellig ingericht en er staat hetzelfde Ikea-bed als we thuis in Ede hebben! Dus dat moet wel goed slapen. We vinden Sydney een leuke stad. Het bruist van de energie. Er zijn allerlei leuke winkeltjes en interessante dingen om te doen. Zo bezoeken we in een een park een Noodle-evenement waar je Oosters eten kunt kopen bij verschillende stalletjes, met gezellige muziek. Uiteraard verkennen we ook de stad. Weg aan met de trein naar de haven, dit is midden in Sydney en hier is van alles te doen. We zien hier de beroemde brug en het welbekende opera house. Ook lopen we toevallig tegen een walvissen tour aan, die wordt verkocht vanuit een hokje aan de haven. Het walvis kijken hebben we eigenlijk gepland voor Hervey Bay. We zijn daar pas eind oktober en dat is het aan het eind van het walvis-seizoen. Om er zeker van te zijn dat we deze dieren gaan zien tijdens onze reis besluiten we om alle kansen te benutten en ook hier in Sydney te gaan. Boem! Een uur later zitten we plots op een bootje en varen we de haven van Sydney uit op zoek naar walviassen. Helaas valt de trip ietwat tegen. We zien geen springende walvissen en ze komen ook niet echt dichtbij, wel zien we genoeg rugvinnen en het uitademen van de walvissen, wat voor een soort fonteintje zorgt. De zee is behoorlijk ruig, dus Else wordt wat misselijk, je moet er wat voor over hebben om walvissen te zien! We zien blij dat we alvast wat hebben kunnen zien van de walvissen, maar we hopen stiekem dat we Hervey Bay meer kunnen zien. Terug in de haven kopen we in een supermarkt wat brood en smeersels en picknicken we in de mooie botanische tuin. Tom is intussen geintrigeerd geraakt door de de brug in de haven. Je kunt hier namelijk bovenop klimmen, het is alleen wel vrij prijzig., daar moeten we dus maar eens diep over nadenken. We nemen onze financien nog eens door, en het blijkt eigenlijk wel te kunnen. Het lijkt Else niet zo bijzonder, dus die vindt het het geld niet waard. Tom vindt het beklimmen van de brug super leuk, het is fysiek niet zo zwaar en de uitzichten zijn spectaculair. Else kan Tom tijdens de klim goed bekijken vanaf een pilaar met uitzichtspunt op de brug. Helaas duurt het wel 1,5 uur voordat Tom eindelijk op de tevoorschijn komt op de brug.

Op zondag is het OV in Sydney en omgeving maximaal $2,50. Wij profiteren hiervan en besluiten met de trein in 2,5 uur naar de Blue Mountains te gaan, in plaats van een trip van $80 te doen. We blijven Nederlanders he! Deze bergen staan bekend om de mooie uitzichten. Helaas wordt het weer bij aankomst slechter en slechter. Ook is het vreselijk mistig geworden, hierdoor zijn de uitzichten om te janken. Toch hebben we een leuke dag. We maken een mooie wandeling door de jungle en doen een spannend ritje met een treintje dat bizar steil gaat. Met een helling van 52 graden en stoeltjes die nog eens extra naar voren staan is het gieren van plezier met zijn tweeen.

Dit is onze laatste dag in Sydney, vanavond gaan we via de kust naar het noorden. De volgende stop is Byron Bay!

• 01 November 2015 - 17:47

Maaike En Michel:

Weer super fijn om jullie avonturen te lezen. Stiekem dromen we er van om jullie reis, in ieder geval waarschijnlijk australië en nieuwzeeland, na te apen maar dan met een koffertje. Het klinkt allemaal super vet, een onvergetelijke ervaring. Een heel klein beetje, missen we jullie. We kijken ook wel uit om jullie verhalen echt te horen. Heel veel liefs van ons beiden.
    groetjes, pa en mama

• 01 November 2015 - 18:32

Heleen:

O jongens wat een schitterende foto's weer. En wat een verhalen.
    Wat doen jullie veel! Ik snap echt wel dat er dan soms een dag pauze tussen moet zitten.
    En dat klimmen op die brug, echt iets voor Tom. Voor geen goud zou ik het doen!
    Prachtig om al die dieren in het echt tegen te komen.
    Morgen zijn jullie drie maanden weg hebben wij bedacht.
    Hopelijk is de tweede helft van jullie reis net zo mooi als de eerste.
    Fijn dat we mee kunnen leven via jullie blog.
    Groeten en een knuffel
    Boy en Heleen

• 02 November 2015 - 15:36

Lieke:

Heel leuk om te lezen! Wat een hoop dieren hebben jullie al gespot! Zo leuk en tof en anders dan in NL.
    X Lieke

• 04 November 2015 - 09:56

Gertien:

Superleuk om weer over jullie avonturen te lezen! Cool dat Tom die brug op is geweest, lijkt mij echt doodeng. :) Heeeeuuuul veel plezier met het tweede gedeelte van jullie reis! Sara is het 1e gedeelte al onherkenbaar veranderd hoor. :)

• 08 November 2015 - 22:16

Roel En Lieke:

Wat een mooie avonturen hebben jullie al beleefd! Ook wij kijken af en toe naar jullie reisverhalen en foto's. We zijn benieuwd wat er nog komt. Geniet er nog van!

Groetjes Roel en Lieke

• 02 December 2015 - 22:19